A közbeszerzési tanácsadó és a közbeszerzési rendszer

Ha olyan szavakat sorolok, hogy közbeszerzés, tender, pályázat, az átlag magyar azonnal megszeppen és húzza a száját, hogy kevésbé száraz témát nem tudnék-e felvetni? Való igaz, a pályáztatási rendszer cseppet sem mentes a jogi kifejezésektől terhes bürokráciától – de valljuk be őszintén, melyik állam közeli intézmény az? Ami a közbeszerzés kapcsán még inkább kedvét szegi az embernek azok az igen súlyos következmények. Mert ha ebből a nagy kavircból netalántán valamit az ember nem ért, igen súlyos összegekkel felelhet érte.

Természetesen nagyobb összegekkel csak nagyobb pályázatok esetén kockázunk és ezt értelemszerűen vállalatok engedik meg maguknak. Ez persze nem jelenti, hogy ne kélne el nekik sem ugyanúgy a segítség, elvégre vagy van egy erre szakosodott alkalmazottjuk vagy nincs. Ahol pedig nincs, ott gyakori vendég a közbeszerzési tanácsadó. Ő az, aki ebben a labirintusban segíti eligazodni az egyszeri halandót, illetve tanácsokkal járul hozzá a pályázat sikeréhez. Valójában azért felel, hogy a megbízó tevékenysége jogszerű legyen.

A közbeszerzési tanácsadó képzése

Alapvetően a közbeszerzési tanácsadó egy egyszerű OKJ-s tanfolyammal már bevetésre kész lehet. Ez persze csak hangzatra ilyen pofonegyszerű. Eltekintve a tananyag erőt próbáló elsajátításától a képzés maga sem kurta, intenzitástól függően egy-két év, mire a hallgatók elsajátítják a közbeszerzési minden csínját bínját. Ehhez pedig hozzá kell vegyük, hogy nem minden pályázathoz elegendő egy szimpla közbeszerzési tanácsadó.

Egy bizonyos összeghatár felett, és kifejezetten, ha uniós pénzekről beszélünk a klasszikus képzettség nem elegendő, hanem úgynevezett felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó szükséges. Leegyszerűsítve nevezhetjük őket az MA-t is elvégzett közbeszerzési tanácsadóknak.

Először is, ahhoz, hogy FAKSZ legyen valakiből két év gyakorlat szükséges közbeszerzési tanácsadóként. Minimum. Ha ez megvan, újabb kiegészítő képzéseken kell részt venni – természetesen önköltségen – majd felelősségbiztosítást szerezni – természetesen önköltségen – végezetül regisztrálni az államnál – természetesen önköltségen. A kis szemléltetőből talán kiderül, hogy ez igen sokáig nem valami jövedelmező buli, ugyanakkor, ha egyszer egy üzlet beindul..

A közbeszerzési tanácsadó feladatai

Amikor arra gondolunk, hogy ki is tépi a haját leginkább a közbeszerzési pályázatok szigorú szabályai miatt, leginkább egy pályázati ajánlattal küszködő ajánlattevőre asszociálunk. Na mármost nem csak neki van szüksége közbeszerzési tanácsadóra, de esetek többségében már neki is jóval hamarabb.

Adva van először is egy szervezet, aki kiírja azt a bizonyos pályázatot. Hát ők se mindig értenek hozzá olyan fene nagyon, de legalábbis nem árt, ha van valaki, akire támaszkodhatnak, és nyugodt tudattal hozhatják nyilvánosságra a pályázatukat. Ez a közbeszerzési tanácsadó, például a https://kozbeszerzesitanacsado.hu ajánlásában. Segít megfogalmazni, összerakni a pályázatot, különös tekintettel az elbírálási feltételekre és a bíráló bizottság összetételére. Ezt a kettőt szigorú szabály köti.

Egyfelől a bírálat szempontjai nem lehetnek túl tágak, hiszen akkor túl sok pályamű érkezik be. Ellenben annyira konkrétak sem lehetnek, hogy ne alakulhasson ki verseny, az ilyesmi kifejezetten visszaélés-gyanús. Hasonló a helyzet a bíráló bizottság összetételével kapcsolatban is. A szakmában jártas emberekre van szükség, akik értenek is ahhoz, amit el fognak bírálni. Ugyanakkor ezek a jártas szakmabeliek nem lehetnek érdekeltek a pályázat kimenetelében. Ezt az összeférhetetlenséget meghatározni nem olyan egyszerű feladat, pláne, hogy nem minden szakma olyan tág, hogy ennyi szereplője lehetne.

Amennyiben az ajánlattevőt segíti, a közbeszerzési tanácsadó akkor is jóval korábban becsatlakozik már a pályázatba, mint azt gondolnánk. Egész konkrétan sok esetben ő előbb tud a pályázatról, mint a későbbi ajánlattevő. Azok a cégek, akik gyakran akár többször pályáznak egyszerre általában felkérnek egy közbeszerzési tanácsadót, hogy monitoringolja a pályázati eseményeket, és értesítse őket, ha érdemes kiírást találnak.

Ha pedig akad ilyen és a megbízó is benne van, csak akkor indul el magának a pályázati anyagnak az összeállítása. Itt értelemszerűen a szakmabelieké a fő szerep, a közbeszerzési tanácsadó nem fogja megírni helyettük, hiszen nem a pályázat tárgya a szakterülete. Ellenben a külleme, formája, jogi háttere már igen, így az összefüggésekkel, pályázati előírásokkal, határidőkkel ő bajlódik majd, és emlékeztet, figyelmeztet rá, ha ettől eltérnénk.

Közbeszerzési tanácsadók a nyertes kihirdetése után

Nem fogunk biztosan nyerni, ha egy közbeszerzési tanácsadó fogja a kezünket, viszont abban biztosak lehetünk, hogy nem formai vagy tartalmi hiba miatt történt így. Egyszerűen valaki jobb ajánlattal élt. Ám amennyiben elnyertük a pályázatot még mindig jut szerep a közbeszerzési tanácsadónak.

Egy felől a kivitelezést mindkét fél érdekében figyelemmel kell követni. Bizonyos – a pályázati anyagban előre meghatározott – mérföldköveknél ellenőrzést tartanak, ezekre figyelmeztetni, felkészíteni a pályázót, illetve a pályázat kiíróját képviselve megbizonyosodni róla, hogy minden kellő menetben halad, egy egy közbeszerzési szaktanácsadó dolga. rosszabb esetben a vitás ügyek kezelése is az ő asztaluk.